Pijnbestrijding

De meeste vrouwen vinden bevallen pijnlijk. Elke vrouw ervaart de weeën anders. Hoe dat komt kan voor een deel liggen aan de plaats waar de pijn zit. De meeste vrouwen hebben tijdens de weeën vooral pijn in hun buik. Maar er zijn ook vrouwen die de pijn vooral in hun rug en/of hun benen voelen. Soms wisselt de pijn van plaats. Probeer om niet te gespannen de bevalling in te gaan. Door die spanning heb je meer last van de pijn en kunnen de weeën minder goed doorzetten. Er zijn verschillende dingen die je zelf kan doen om met de pijn om te gaan en je zo ontspannen en comfortabel mogelijk te voelen. Een goede voorbereiding helpt je om straks de weeën beter op te kunnen vangen. Er zijn verschillende zwangerschapscursussen die je kunt volgen. Zoek op internet naar betrouwbare informatie of lees ter voorbereiding een boek over de bevalling. Zorg er in elk geval voor dat je goed weet wat er gaat gebeuren en wat je zelf allemaal kunt doen. Dan heb je meer controle, en daarmee meer vertrouwen dat je de bevalling aankunt. Bovendien kun je je dan straks beter ontspannen.

Het onderstaande kan je helpen op je tijdens de bevalling zo comfortabel mogelijk te voelen:

• Zoek afleiding
  • Rust uit tussen de weeën
  • Tel af, elke wee is er eentje minder!
  • Concentreer je op je ademhaling
  • Zorg dat je het lekker warm hebt
  • Bad of douche
  • Massage (of juist niet)
  • Probeer verschillende houdingen
  • Zorg voor ondersteuning van iemand bij wie je je prettig voelt, bijvoorbeeld je man, zus of vriendin
  • De geboorte-TENS. Dit is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft

Mocht je meer nodig hebben om de pijn te verlichten, dan zijn er ook nog medische pijnstillers. Met uitzondering van lachgas zal de bevalling dan in het ziekenhuis moeten plaatsvinden. Dit moet omdat er met het gebruik van een medische pijnstiller een kans op complicaties bestaat.

Geboortecentrum Sophia

Lachgas

Erasmus MC
Ruggenprik (epidurale analgesie)